Kunderna vid Bottenhavets Hälsa har möjlighet att börja använda Pihlajalinna-hälsoappen

Kunderna vid Bottenhavets Hälsa har från och med 6.4.2021 tillgång till en ny tjänst: nu kan de komma på distansmottagning till hälsovårdscentralens sjukskötare och läkare via Pihlajalinna-hälsoappen som man kan ladda ner till smarttelefonen.

Särskilt under coronapandemin kan användning av hälsoappen rekommenderas starkt då man ska kontakta hälsovårdscentralen. Via hälsoappen kan man få hjälp med de vanligaste sjukdomarna och det är ett bekvämt sätt att till exempel förnya recept. I hälsoappen finns också en flik om coronavirus med vilken man kan söka sig till distansmottagning eller coronatest om man misstänker coronavirusinfektion.

Först begär appen alltid automatiskt kundens grunduppgifter. Mottagningen börjar alltid med en vårdbedömning som görs av en skötare. Skötaren kan redan på samma gång hänvisa kunden vidare eller sköta ärendet i sin helhet. Vid behov styrs kunden över till en läkare.

− Kunden och den vårdande skötaren eller läkaren kan diskutera med varandra och vid behov kan man också skicka bilder med hjälp av hälsoappen. Heli Silomäki som är vd för Bottenhavets Hälsa berättar att man via distansmottagning ofta kan sköta t.ex. en ögoninfektion eller utslag.

Det lönar sig att ladda ner hälsoappen i telefonen redan nu eftersom ibruktagningen kräver nätbankskoder.

− Alla har inte smarttelefon och hälsoappen ersätter inte traditionella mottagningsbesök. Avsikten är att erbjuda en ny och smidig tjänst vid sidan om den traditionella vården och komplettera utbudet av flerkanalstjänster. Jag är mycket stolt över att vi i dessa tider kan erbjuda kristinestadsborna exceptionellt goda offentliga hälsotjänster som de också kan använda direkt hemifrån, berättar Silomäki.

Mera information och anvisningar om hur man laddar ner hälsoappen finns på sidan Pihlajalinnas hälsoapp.