Ett klientråd håller på att grundas vid Bottenhavets Hälsa
Ett klientråd håller på att grundas vid Bottenhavets Hälsa. Det kommer att baseras på delaktighetsplanen för Österbottens välfärdsområde och verksamheten i de befintliga klientråden i välfärdsområdet. Inrättandet av klientrådet syftar till att skapa enhetlighet och transparens i den regionala verksamheten. Lokalt är målet att föra in kundorientering och kundernas synpunkter på tjänsterna i verksamheten vid Bottenhavets Hälsa. Målet är att generera nya idéer om hur tjänsterna kan organiseras på ett mer användarvänligt sätt. Klientrådet kommer också att fungera som ett forum där personalrepresentanter kan be klienterna om deras åsikter om utveckling eller utvärdering av tjänster.
Medlemmarna i klientrådet kommer att väljas ut genom en öppen ansökningsomgång. Urvalsprocessen kommer att syfta till att säkerställa en så balanserad representation som möjligt när det gäller kön och språklig mångfald bland de sökande. Dessutom kommer urvalsprocessen att betona positiva utvecklingsinriktade attityder. Vi hoppas kunna attrahera personer med olika kulturella bakgrunder och perspektiv.
Ordförande för klientrådet är överläkaren vid Bottenhavets Hälsa. Valet av rådsmedlemmar görs av rådets styrgrupp, som kompletterar rådet vid behov. Styrgruppens syfte är också att planera och stödja klientrådets arbete. Klientrådet kommer att bestå av 10 medlemmar och sammanträda två gånger per år. Mötena är planerade att äga rum på eftermiddagar mellan kl. 14.00 och 16.00, med möjlighet till distansdeltagande via Teams. Ett uttalande kommer att skrivas om klientrådets gemensamma vision.
Via länken nedan kommer du till ansökningsformuläret för klientrådet. Ansökningsperioden är öppen fram till slutet av november 2024. Ledamöterna i klientrådet kommer att väljas ut i slutet av 2024.