Nytt klient- och patientdatasystem tas i bruk i Kristinestad – förnya recepten i tid och kontrollera tillstånd i MittKanta

Förnya recept

Övergången till det nya systemet orsakar avbrott i en del av de digitala tjänster som används inom hälso- och sjukvården och mun- och tandvården i Kristinestad. Speciellt förnyandet av recept påverkas av avbrotten som uppstår vid dataöverföringen.

Den som ska förnya recept bör vara förberedd på att det kan förekomma fördröjningar och att systemet är långsamt i några veckor – därför rekommenderar vi att man senast den 2 oktober förnyar de recept som annars skulle behöva förnyas i början av oktober. Mellan den 3 och 8 oktober går det inte att skicka recept att förnyas genom MittKanta eller apoteken till hälso- och sjukvårdsenheterna i Kristinestad.

Ny digital servicekanal

Inför bytet av system är de digitala servicekanaler som nu används inom Kristinestads hälso- och sjukvård ur bruk den 5–6 oktober 2024.

Kundens digitala servicekanaler ändras den 7 oktober 2024, då blir de digitala servicekanalerna mer omfattande. Gamla meddelanden syns också i den nya servicekanalen. Länken till den digitala servicekanalen finns på samma plats som tidigare på webbplats.

Kontrollera informationen om Kanta-tjänsterna

Vi rekommenderar att du besöker MittKanta före den 5 oktober. Kontrollera att du under nuvarande år har uppdaterat ditt tillstånd för utlämnande av patientuppgifter och läst informationen om Kanta-tjänsterna, där man berättar om hur uppgifter om dig används inom social- och hälsovården. Om du tillåtit att dina uppgifter får lämnas ut förmedlas dina uppgifter mellan de yrkesutbildade personer som vårdar dig till exempel inom olika välfärdsområden.
När du har uppdaterat dina uppgifter i MittKanta uppdateras de också i det nya klient- och patientdatasystemet så att våra yrkesutbildade personer kan se att du läst informationen om Kanta-tjänsterna och tillåtit att uppgifter om dig får lämnas ut.